Andai Sudah Suratan

Layan jelah...

Selamat Mengunjungi Pondok Buruk Indahnya Hari Ini

Sekalung perhargaan diucapkan kepada sesiapa yang sudi mengunjungi pondok buruk ini. Segala apa yang ada disini harnyalah rekaan semata,tiada mengena dengan manusia yang masih hidup ataupun yang telah kembali ke rahmatulla...

********************************************************************

Apakah Itu Cinta????

Adakah semudah ABC?? Tidak sebenarnya.. Memang kerap orang menyebut aku telah jatuh cinta tapi tak semua faham apa sebenarnya cinta.. Bagiku cinta tidak hanya sebuah ungkapan tapi lebih dari itu.Pengorbanan,Kesanggupan bersamanya tika susah dan senang dan yang paling penting adalah Kejujuran serta keikhlasan kita menerima diri pasangan seadanya.Fahamilah pasangan dan kenalilah hati budinya jika inginkan hubungan yang harmoni dan bahagia.. Kesabaran adalah kunci segala masalah..Renungkanlah supaya hati dan minda tidak tersalah alirannya ketika hubungan dihadang cabaran...

********************************************************************

Sunday, January 03, 2010

Andai Sudah Suratan 1

Aku memandang pusingan kipas tanpa jemu untuk menghilangkan rasa sakit hati yang bermaharajalela sejak tadi gara-gara mendengar kata-kata abah yang rasanya tak masuk diakal langsung. Aku sedar aku bakal termasuk dari senarai anak yang derhaka tapi aku tak sanggup dan tak rela nak terima permintaan abah yang berbentuk arahan mandatori yang dah sah-sah akan haru birukan hidup aku yang agak aman dan damai. Terimbas perbalahan aku dan abah kejap tadi yang membuatkan aku membawa diri masuk ke bilik lepas dah tak sanggup dan habis modal nak berbalah bila abah dah keluarkan ayat-ayat power giler-giler.

Semuanya bermula bila,

"Adik,duduk kejap. Abah ada benda nak cakap sikit" itu dia ayat intronya. Dengan penuh kesopanan dan kesusilaan aku duduk dihadapan abah almaklumlah aku nie anak tunggal abah merangkap teman tapi mesra abah yang paling dipercayai..heheheheh.. Ops! Terlebih sudah..ok,ok..kita sambung ek,

"Ada per bah? Adik nak gie library kejap, nak siapkan assignment," Abah masih beriak serius. Itu tandanya hal ini betul-betul penting padanya.

"Adik, abah nak adik kawin hujung bulan nie," mataku membutang mendengar kata-kata abah yang bagaikan halilintar membelah bumi. Biar benar nie, aku mimpi ke tak nie. aku baru je nak merasa pegang degree tahun depan.

" Abah janganlah buat lawak ngan adik pagi-pagi nie,abah tau kan adik tak habis degree lagi. Macam mana nak kawin?" soalku semula kepada abah. Abah merengus marah mendengar alasanku.

"Abah tak kira, adik mesti kawin jugak. Abah dah uruskan semuanya,"mendengar je kata-kata abah begitu membuatkan aku berlari masuk ke bilik untuk mengubat hati aku yang sakit dilapah-lapah nie.

Ketukan dipintu mematikan lamunanku. Perlahan aku mengesat saki baki air mata yang masih bergenang dipipi lalu melangkah malas ke pintu. Aku tersenyum pahit memandang wajah ibu yang memandangku lalu dengan perlahan aku memeluknya kejap cuba menenangkan hati yang sedang walang.

"Ibu,kenapa abah buat adik macam nie? Adik nak habiskan study dulu, nak keja dulu lepas tu baru fikir pasal kawin."kataku cuba melampiaskan rasa hatiku. Ibu hanya tersenyum dan mengelus rambutku perlahan. Ibu menarik aku duduk dibirai katil.

"Adik, dengar cakap abah. Tentu ada sebabnya abah nak adik kawin. Abah mana nak susahkan hidup anaknya."jawapan panjang lebar membuatkan aku mencebik geram. Nampaknya nasib tak langsung berpihak padaku. Ibu juga turut bersetuju dengan tindakan abah. Entah bagaimanalah calon jodoh pilihan mereka dan yang pastikan lelaki itu tentunya begitu istimewa sebab dapat mengikat hati abah dan ibuku yang cukup cerewet memilih teman-teman untukku.

No comments: